15.10.2014 Międzynarodowy Dzień Białej Laski

Jesteś tu: » Aktualności » 15.10.2014 Międzynarodowy Dzień Białej Laski

15.10.2014 Międzynarodowy Dzień Białej Laski

15.10.2014 Międzynarodowy Dzień Białej Laski


Szkoła otrzymała Certyfikat

_____________________________________________________________________________________

W dniach 15-17 października 2014 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski  w Zespole Szkół Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorych i Niepełnosprawnych nr 1 w Ciechocinku odbyły się zajęcia wychowawczo- dydaktyczne. 

Hasło tegorocznych obchodów- „Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie”.

 

Celem zajeć było:

  • uwrażliwienie wychowanków na to, by potrafili zauważać potrzeby, możliwości i problemy osób niewidomych.
  • przygotowanie wychowanków do udzielania właściwej pomocy osobom niewidomym.

Uczniowie wymieniali się swoimi spostrzeżeniami:

  • jak zachowywać się w towarzystwie niewidomego?
  • jak można pomóc w określonych sytuacjach życia codziennego osobie niewidomej?
  • wychowankowie przedstawili krótką scenkę:„Jak zachować się i pomóc niewidomemu przy przechodzeniu przez jezdnię”.
  • uczniowie zapoznali się z pismem Braille’a. Każdy otrzymał kartkę z alfabetem pisanym Braille’em
  • do wszystkich uczestników akcji swój list skierował Adam – wychowanek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Bydgoszczy.
  • dzieci na podstawie wzoru pisma Braille’a próbowały odczytać tekst pisany tym językiem. Następnie skonfrontowano treść rozszyfrowaną przez wychowanków z treścią listu Adama.
  • w ramach utrwalenia wiadomości i ćwiczeń, dzieci zapisywały swoje imiona i nazwiska posługując się pismem Braille’a.
  • w ramach warsztatów Pan Kamil Studziński przeprowadził dla wychowanków tzw. ćwiczenia sensoryczne. Dzieci miały okazję  w bezpośredni sposób odczuć jak „wygląda” świat oczami osób niewidomych. Dzieci zasłoniły oczy szarfami i w ciemnym pomieszczeniu świetlicy miały możliwość odczucia sowimi zmysłami: dotyk, smak, zapachy. Usłyszały zmieniającą się muzykę i melodie (cieknąca woda, padający deszcz, burza, szum wiatru i strumyka). Wychowankowie odczuli zwiększające się ciepło i zimno, powiew wiatru, poczuły chłód wody oraz śliskość oleju. Dodatkowo uczniowie przeszli specjalnie przygotowany tor przeszkód  w postaci schodów, krzeseł, stołu, leżących przedmiotów na ziemi. Na koniec zainscenizowaliśmy tzw. bezwładny upadek z kontrolowanym chwytem przez wychowawcę. Po inscenizacji sensorycznej wychowawcy przeprowadzili pogadankę na temat wszystkich odczuć, emocji oraz poglądów na postrzeganie świata wyostrzonymi zmysłami przez osoby niewidome.

Podsumowując cykl zajęć dzieci napisały własny list do kolegi Adama, który został przekazany Pani Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. Louisa Braillea w Bydgoszczy, z prośbą o przeczytanie Uczniom.

 

_____________________________________________________________________________________

Opracowanie: szkolnastrona.pl